Výstava historické grafiky
13. července – 31. října 2021
Zámek Rataje nad Sázavou
Výstavu mohou návštěvníci navštívit jako součást prohlídkového okruhu slohových interiérů. Neobsahuje velká umělecká díla grafiků zvučných jmen, ani reprodukce obrazů z proslulých galerií. Je skromnou kolekcí ze soukromé sbírky, odrážející dnešní možnosti získávání historických grafických listů. Jsou to buď vystřižené, v 19. století často kolorované, ilustrace z rozřezaných knih různého zaměření, nebo tisky s geografickými informacemi (mapy, krajiny, veduty aj.), či zpravodajské letáky (bitvy, dobývání měst apod.). Této široké oblasti užité grafiky se věnovali jako nakladatelé i známí specializovaní grafici.
S Vladislavem Vančurou můžeme říci, že se v minulosti Evropy střídala „pole orná a válečná“. Ve 2. polovině 16. století, kdy vzniklo severní renesanční křídlo ratajského zámku, probíhaly náboženské války ve Francii. Jednotlivé bitvy a události zachytil zejména rýnskokolínský malíř, grafik a vydavatel Franz Hogenberg. V Čechách začal první velký celoevropský konflikt – třicetiletá válka (zachycená podrobně v největší sbírce válečných letáků na nedalekém hradě Českém Šternberku). Na výstavě ji připomíná jen několik pozdějších portrétů vojevůdců. Z nich Evžen vévoda Savojský zastavil Turky v roce 1683 u Vídně, kteří si již dříve podmanili rozsáhlá území Řecka a Uher. V době stavby nového raně barokního zámku v Ratajích vznikla kniha nejnovější topografie Rakouska (Topographia Austriae superioris modernae), vydaná patrně ve Vídni v letech 1674 a 1677.
Je zajímavé, že se podařilo shromáždit pohledy na panství a šlechtická sídla, jež existovala nebo vznikala stejně jako ratajský zámek v době, kdy se Evropa znovu probouzela k životu. Její různé oblasti s vyobrazením zástupců národů, etnik a stavů i s jejich charakteristickými znaky, zachycují později ručně kolorované postavy obyvatel na rustikálních dřevorytech z neznámé knihy z přelomu 18. a 19. století. Tehdy zuřily v Evropě napoleonské války. Jejich konec dokládá triumfální příjezd korunovaných hlav vítězných mocností do Vídně roku 1814 k zahájení kongresu, který měl urovnat poměry v Evropě po napoleonských válkách. Vídeňský kongres otevřel relativně klidnou dobu romantismu a historismu 19. století.
Grafické listy zapůjčeny ze soukromé sbírky.
Výstavu připravili:
- Mgr. Miroslav Smaha, kurátor výstavy
- PhDr. Miloslav Vlk, autor textu
- Barbora Zapletalová
- Mgr. Ivana Vlková